כל הטיפים השווים: תכנון ועיצוב אולם תצוגה מהחלומות

מעטים האנשים בימינו אנו שלא מבצעים את מרבית הרכישות שלהם, גדולות כקטנות און ליין. אנו קונים ברשת הכל החל ממוצרי קוסמטיקה, דרך מוצרי ניקיון ומזון ועד בגדים, הנעלה, רהיטים ומוצרי חשמל. בעקבות השינוי שאנו חווים בהרגלי הצריכה ניתן לטעות ולחשוב כי הצורך באולמות תצוגה קטן כשלמעשה דווקא עכשיו הצורך באולמות תצוגה וספציפית באולמות תצוגה המעוצבים ומתוכננים בקפידה עולה כפליים. בכל התחומים, המותגים השונים מתאמצים במיוחד (ובצדק) ליצור אולמות תצוגה אטרקטיביים אשר ימשכו את הקונים דווקא אליהם – על אף הנוחות והנגישות שבקנייה ברשת, אולמות התצוגה מעניקים חוויה אישית לקונה ומאפשרים לו להתנסות ולחלום את המוצר לפני שיגיע אליו הביתה. במאמר הבא נדבר על תכנון ועיצוב אולמות תצוגה מדויק ומוקפד אשר יעניק לכל לקוח חווית קנייה חד פעמית, ונדגיש יותר מתמיד את הצורך בעיצוב חנויות.

מי אתם ומי אנחנו?

כשחושבים על אולם התצוגה אותו אנו מתכננים לעצב השאלות הראשונות שצריכות להישאל הינן – מי הלקוחות העומדים לבקר אותנו אבל בעיקר – מי אנחנו? האם מדובר במותג מקומי או בינלאומי, מה נושא החנות? מה אנו מוכרים בעצם? לכל תחום מקצועי נעצב את אולם התצוגה בצורה שונה. ראשית, בדרך כלל במידה ומדובר במותג בינלאומי יהיו כללים או קוים מנחים מסוימים לעיצוב אשר נקבעים על ידי המותג ובדרך כלל לא ניתן לסטות מהם. במידה ומדובר בעסק עצמאי לחלוטין נתחיל לבחון את העסק עצמו – אולמות תצוגה של ריהוט, אומנות, שיש ועוד ידברו בשפה שונה ויציגו את מוצריהם בצורה שונה בתכלית אחד מהשני.

חווית קנייה מוחשית

זהו בעצם היתרון הגדול שיש לאולמות התצוגה על פני כל שיטת מכירה אחרת ובפרט שיטות המכירה הנפוצות ביותר היום והן מכירה ברשת. עלינו לזכור כי אנו מאפשרים ללקוח חוויית קנייה אישית ומוחשית המאפשרת לו לראות באופן פיזי את המוצרים ולא רק לדמיין כיצד יראו מוצגים אצלו בבית. בנוסף, אנו מאפשרים ללקוח אפשרות להתרשם מהם גם במגע – במידה ומדובר באולם תצוגה של רהיטים למשל, יכול הלקוח להתרווח על הספה או הכורסה העומדת למכירה או אפילו לשכב על המזרן ולדמיין באופן מוחשי כיצד ירגיש כאשר ילך לישון על מזרן זה בלילה בביתו. בשל כך, יש לאפשר נגישות של המוצרים ללקוח ולהקל ככל האפשר על ההחלטות אשר הלקוח עתיד לבצע בעודו נמצא באולם התצוגה.

רק לנוע, לנוע

המטרה העיקרית בעת תכנון ועיצוב אולם תצוגה הינה כמובן בראש ובראשונה להציג את מירב ומיטב המוצרים בצורה מוחשית ללקוחות אך אחת מיכולותיה ומטרותיה החשובות של אולמות התצוגה היא לעזור ללקוחות ולהנחות אותם בדרך בה נבחר למוצרים הנכונים עבורם. יש חשיבות עצומה בלאפשר ללקוח לנוע בצורה נוחה ונגישה לכל המוצרים המוצגים באולם אך גם לכוון אותו ובכך לסייע למכירה. חשוב להקפיד על תנועה נכונה בחלל שתהיה נגישה לכלל האוכלוסיה אשר עלולה להגיע לאולם התצוגה. מסלול התנועה צריך להיות ברור ללקוח כשם שהוא ברור לנו – אם ניקח לדוגמה את אולמות התצוגה של איקאה המוכרים לרובנו נוכל לראות שיש בהם פלואו תנועה נהיר המתחיל למשל במטבחים, ממשיך לסלונים, חדרי שינה, חדרי ילדים וכן הלאה.

תאורה מדויקת

תאורה מדויקת היא כלי מפתח בתכנון ועיצוב אולמות תצוגה. אנו רוצים למצוא את האיזון הנכון ביותר של תאורה בחלל אשר תאיר אותו נכונה. יש חשיבות רבה לסוג התאורה ומיקום התאורה בעת תכנון ועיצוב אולם התצוגה. תאורה נכונה יכולה לשדר יוקרה או חמימות, תלוי במה נראה להעביר ללקוח המגיע לאולם. חשוב שהתאורה המותקנת בחלל תהיה תאורה אשר תחמיא לחלל ולמוצרים הנמכרים ומוצגים בו ולא תסנוור אותם. תאורה חזקה מדי עלולה אף לפגום באיכות המוצרים הנראית לעין וליצור מצג שווא של צבע שונה של המוצרים. תאורה המוצבת נכונה בחלל יכולה למקד את הלקוחות ואף להדגיש ולהפנות אותם למוצרים לבחירתנו.

תנו מבט

חלון הראווה של אולם התצוגה חשוב לא פחות מתוכן אולם התצוגה עצמו. בין אם מדובר בעיצוב חנות בגדים, חנות רהיטים או אולם רכבים, חלון הראווה הוא הדרך המדויקת ביותר להציג ללקוחות עוד לפני כניסתם לאולם התצוגה את הרוח והסטייל שהם עומדים לחוות בכניסתם לאולם. בעת עיצוב חלון הראווה יש לתת דגש על תאורה מדויקת והצגת פריטים נבחרים שלדעתנו ישקפו בצורה הטובה והמדויקת ביותר את פנים החלל אשר הלקוחות עומדים להיכנס אליו. כשמדובר בתכנון אולמות תצוגה של רכבים למשל נעמיד שם את אחד הרכבים הנמכרים ביותר או לחלופין אם מדובר בתכנון אולם תצוגה של רהיטים לבית נוכל להעמיד בחלון הראווה מספר רהיטים או אפילו חלל (חדר) לדוגמה אשר יעניק ללקוח גם קשת רחבה של מוצרים המוצעים בחנות וגם וויז'ן לעיצוב הבית שלו.

בואו ניצור אווירה

לפעמים יש צורך לומר בקול גם את הדברים הנראים לנו ברורים מאליהם ובמקרה זה מדובר ביצירת אוירה חמה בחלל התצוגה שלנו. אמנם אוירה חמה היא סך הכל מושג סובייקטיבי אבל יש כמה דברים שניתן לעשות באופן גורף על מנת ליצור ללקוחות את ההרגשה שהם רוצים להישאר במקום זה ואולי אפילו לחזור ולבקר בו בעתיד. על אולם התצוגה להיות מזמין וליצור חוויה משלימה לכלל החושים – מוסיקה, ריחות טובים, תאורה נעימה ועוד.

משדרגים

על אולם התצוגה להיות כמובן גם מוכוון מכירה ועל כן יש לחשוב עליו כמרחב מכירה כללי ולהתמקד בין השאר גם באחד המרחבים החשובים ביותר באולם והוא אזור הקופות. כשמדובר במתן אופציות שדרוגים או אפסיילים ללקוחות עלינו להצטייד גם בצוות חנות לא פחות ממעולה אך גם לחשוב על אמצעים דיגיטליים ואינטרקטיביים העלולים לסייע ללקוח לקבל את האינפורמציה הנדרשת ואולי אף לבצע את השדרוג בעצמו באמצעות אמצעים אלו. חשוב למקם ליד הקופות מוצרים אשר נרצה למכור כמכירות דחף – בדרך כלל מוצרים משלימים מסוגים שונים בהתאם לתוכן אולם התצוגה – למשל במידה ומדובר באולם תצוגה המוכר רהיטים לבית נרצה לשים ליד הקופה מוצרי עיצוב שונים לבית כגון מסגרות תמונות, עציצים, נרות ועוד. בכל הנוגע לשדרוגים נרצה שתהיה לנו האפשרות בעת תכנון אולם התצוגה להציע ללקוח גם במראה עיניים את השדרוג הרצוי וכך למשל במידה ומדובר באולם תצוגה המוכר מיטות נוכל למקם על המיטה מזרנים או לצד המיטה שידות צד ולהציע את המוצרים הללו ללקוח כשדרוג המכירה או אפילו כחלק מחבילה אטרקטיבית.

מאמרים נוספים לקריאה

עיצוב משרדים יוקרתיים

עיצוב פנים בתי מלון

עיצוב חנות בגדים – איך לעשות את זה נכון?