כך תעצבו את הדוכן שאף אחד לא יוכל להתעלם ממנו

דוכן כיום נחשב פתרון נהדר לעסקים קטנים ועצמאיים אך גם למותגים שונים וגדולים בעיקר בשל היותו כלי שיווקי מנצח. דוכנים בקניונים לעיתים עלולים להיתפס על ידי קהל הלקוחות כחנויות עם מוצרים זולים יותר אך זהו לרוב לא המקרה – היתרון שיש לקחת מתפיסה זו הוא חוויה הנראית כחוויה מהירה, נוחה וזולה ובאמת יוצרת קניה אימפולסיבית עקב כך, דבר המהווה עמוד תווך בעקרונות הראשיים עבור עיצוב חללים מסחריים. עיצוב דוכני קניון היא משימה מאתגרת אך גם כזו שטומנת בחובה פתח גדול ליצירתיות במסגרת המגבלות הקיימות. נסו לחשוב כמה פעמים עברתם ליד דוכן בקניון או במרכז מסחרי והתפתתם להציץ בו בשל העיצוב המעניין או הלא רגיל ואולי אפילו בשל המוצרים המוצגים בצורה מושכת ואטרקטיבית? לרוב, אפשרויות העיצוב אין סופיות והיתרונות שבהקמת דוכן לעומת שכירת חנות נהירים לכולם כאשר החשוב בהם הוא הימצאותו במסלול ההליכה של העוברים והשבים בקניון או במרכז המסחרי. אז כיצד נעצב את הדוכן שלנו וכיצד ננצל את היתרונות שבו?

 

לוקיישן

לפני שמתחילים הדבר החשוב ביותר הוא בחירת המיקום של הדוכן שלכם. כמובן שלרוב בחירה זו לא תהיה תלויה בכם לחלוטין אלא בהנהלת הקניון או המרכז המסחרי אבל חשוב מאוד לדעת לנהל משא ומתן על הספוט הכי טוב שניתן להשיג בתקופה בה החלטתם להשכיר דוכן. אם ניתן, רצוי לשתף איש מקצוע בבחירה ואם קיימת האפשרות אף לקחת אותו לפגישה ולחתימת חוזה. היתרון המובהק שבהקמת דוכן בקניון הוא המיקום שלו שבדרך כלל חושף את הדוכן לקהל רחב יותר משמעותית בשל מיקומו המרכזי, הימצאותו במסלול ההליכה הרגיל של הקהל והיכולת לחשוף את כלל המוצרים לקהל בעת ובעונה אחת.

 

קונספט

כשמדברים על קונספט חשוב להקפיד על מספר דברים חשובים. ראשית עלינו להחליט מה אנו מוכרים, איך ואיפה. עיצוב ומיתוג הדוכן חייב להיות בקשר ישיר למוצרים הנמכרים בו שכן כמובן שלכל סוג מוצרים שונה נבנה קונספט שונה ומיתוג שונה. המטרה בעיצוב דוכן בקניון היא לבלוט מבעד לכל המתחרים באמצעות קונספט עיצוב שונה וחשיבה מחוץ לקופסה – גם ואפילו בייחוד כשהמתחרים שלך נמצאים באותו הרדיוס. במידה ונעסוק בעיצוב דוכן תכשיטים לדוגמה נבחר בקונספט אלגנטי יותר אשר לא יתנגש עם מבחר התכשיטים המוצגים בדוכן. במידה ומדובר בדוכן של מזון מהיר נצטרך לבחון לעומקי הדברים את טבעו של הדוכן ואת סוג המזון הנמכר בו – כיוון שיש אין ספור סוגי מזונות מהירים, הרי שלכל אחד מהם או לפחות לכל קטגוריה יהיה קונספט משלו. לעיתים יהיה עדיף להשתמש במקרים אלו בצבעי הלוגו ולעבוד לפי השפה העיצובית שלו על מנת לבדל את הדוכן שלנו מדוכן אחר דומה המוכר את אותו המזון.

 

יחסיות

יש חשיבות רבה בהבנה כי דוכן שלעצמו חסר פרופורציות בדרך כלל בהשוואה לחלל הגדול שיש בקניון או במרכז המסחרי סביבו. בשל חוסר הפרופורציות הזה עלינו לחשוב היטב כיצד אנו ממקמים את המוצרים השונים בדוכן ובעיקר באיזה דוכן או באילו מוצרים נמכרים בו. אם נשתמש בדוגמה שכבר הזכרנו פה של דוכן התכשיטים הרי שעלינו להבין שתכשיטים הם לרוב מוצרים קטנים בתוך דוכן קטן ביחס לחלל שהוא נמצא בו ולכן עלינו למצוא את הדרך האולטימטיבית להציג את הפריטים העומדים למכירה על מנת שיהיה ניתן להתייחס אליהם ולצפות בהם בצורה מדויקת ביחס לכל הקורה סביבם.

 

מה הצבע שלכם?

צבעים הם הדרך המושלמת לשחק מעט עם העיצוב שלעיתים יכול להיות קצת סטנדרטי. אל תהססו לבחור בצבעים עזים וצבעוניים כל עוד מדובר בחלק מהמיתוג והקונספט של הדוכן. קריאייטיביות וחשיבה מחוץ לקופסה מבורכים תמיד ועלולים להיות בדיוק מה שהדוכן שלכם צריך על מנת למצב אותו רמה אחת מעל שאר הדוכנים בקניון.

 

תהיו פונקציונליים

דוכן הוא מטבעו חלל קטן אשר אמור להכיל ולהציג לרוב הרבה מוצרים על מנת לא לייצר מצב בו בעלי הדוכן יצטרכו להחליף או לחדש סחורה מדי יום או אפילו כמה ימים (כמובן בהתחשב לסוג הדוכן המדובר). כשמדובר בחלל קטן האמור להכיל שטח אחסון יחסית נרחב יש להתייחס לכל מילימטר בדוכן במסגרת תכנונו ולנצל אותו בצורה הטובה ביותר. כמובן שחוץ מפתרונות אחסון יש להתייחס לפונקציונליות גם ברבדים אחרים כגוון תשתית חשמל, אינסטלציה (אם יש צורך ומדובר בדוכן מיצים או מזון לדוגמה), תאורה וכמובן תשתיות תקשורת טובות שכן מדובר בחלק אינטגרלי מכל חנות שהיא בעיקר בשל צורך אינטרנטי ואפשרויות סליקה שונות.

 

חומרים

בחירת חומרים לדוכן שלכם היא עוד אספקט חשוב שצריך לתת לו את הדעת בעת תכנון ועיצוב דוכני קניון. כיוון שמדובר לרוב במרכזים מסחריים הומי אדם רצוי להשקיע בחומרים חזקים ועמידים אשר ישרדו כל מיני תאונות הצפויות לקרות כשמדובר באוכלוסיות שונות ומגוונות כגון טיפוס ילדים על דוכנים או תאונות אחרות העלולות לקרות והן בהחלט דבר שבשגרה. רוב הדוכנים עשויים מעץ שכן זהו חומר עמיד ויציב בהחלט אך עלותו נמוכה בהרבה מחומרים אחרים. עץ מהווה גם חומר נוח לעבודה וניתן לבנות ולהרכיב איתו קשת רחבה של עיצובים. כמובן שאם התקציב מאפשר זאת בהחלט ניתן לפנות לחומרים אחרים אשר יהיו עמידים וחזקים באותה מידה אך גם ייתנו תחושת השקעה וייחודיות לדוכן שלכם.

 

תאורה

אחד הקשיים בו אנו צפויים להיתקל בעת תכנון ועיצוב הדוכן הוא נושא התאורה. כאשר מדובר בדוכנים בקניונים או במרכזים מסחריים אנו כפופים למגבלות ובעיקר לתאורה אשר כבר קיימת במרכזים אלה. לרוב תהיה זו תאורה קבועה ומאוד נוקשה המורכבת ברובה מפלורנסטים ותאורה לבנה דומיננטית. במסגרת מגבלות אלו עלינו לשים את הדגש על תכנון תאורה נכון בתוך הדוכן ובמדפי התצוגה. על התאורה גם להציג את המוצרים הקיימים בדוכן בצורה מחמיאה שאינה מעוותת את הנראות שלהם וגם להתמזג באופן מדויק ככל האפשר עם התאורה הקיימת בחלל שמחוץ לדוכן.

 

בעל דוכן ורוצה למקסם את המכירות? רוצה לנצל את חלל הדוכן שלך בצורה הטובה ביותר? צור עמנו קשר עוד היום!

מאמרים נוספים לקריאה

עיצוב חנויות

עיצוב פנים בתי מלון

עיצוב פנים מודרני