עיצוב חנות בגדים – איך לעשות את זה נכון?

בין אם החלטתם לפתוח חנות בגדים (במקרה זה – מזל טוב!) ובין אם החלטתם לשדרג את הקיימת עליכם לזכור כי חנות הבגדים שלכם היא הרבה יותר מכרטיס הביקור שלכם ובכל הנוגע לעיצוב חנויות יש להבין את צרכי החנות ובעיקר את צרכי קהל החנות והלקוחות הפוטנציאליים על מנת לעשות את עבודת העיצוב בצורה הטובה ביותר. ידוע כבר מזמן כי אנו קונים עם העיניים הרבה יותר מאשר עם הכיס ולכן עלינו ליצור חנות מעוצבת בצורה פרקטית וחגיגית לעיניים אשר תתכתב עם ערכי ואופי המותג, שתשפיע על חוויית הקניה של הלקוחות הנמצאים בה והלקוחות העתידיים ובעיקר כזו שתגרום להם לרצות לחזור ולרכוש בה שוב ושוב. אז איך בכלל מתחילים ליצור את הקסם הזה ומה הקסם בעיצוב חנויות? כל הטיפים במדריך הבא.

בואו נדבר על קונספט…

כאשר מתחילים לחשוב על עיצוב חנות הבגדים שלנו עלינו קודם כל לחשוב על רוח המותג והמותג עצמו – אילו בגדים אנו מוכרים ולאיזה קהל אנו פונים או רוצים לפנות? אלו יהיו הקווים המנחים אותנו לבחירת הקונספט לעיצוב החנות. במידה ואנו מוכרים בגדים יומיומיים לקהל היותר צעיר לדוגמה, נבחר לעצב את החנות בהתאם. במידה והחנות הינה חנות לבגדי ערב או חליפות לגברים נבחר לעצב את החנות בצורה שונה לגמרי. הבחירות העיצוביות שלנו יהיו לעד מוכתבות על ידי קהל היעד הרצוי והמוצרים הנמכרים בחנות אבל לא רק – אנו יכולים להחליט כי על אף שהמוצרים שלנו זולים יחסית ועל כן פונים לשוק יותר צעיר ויומיומי עדיין נראה לתת אוירה בוטיקית לחנות או למשל גם במידה ואנו מוכרים שמלות ערב לקהל מעט מבוגר יותר ובעל אמצעים אין זה אומר שאנו חייבים לבחור בעיצוב שמרני או מהודק אלא נוכל לבחור עיצוב כפרי וחמים המזמין את הקהל להתרווח בחנות, לבלות בה זמן ולבחור את הפריט המושלם עבורו. כאשר מדברים על קונספט יש לחשוב גם על סוג חוויית הקניה שנרצה להקנות ללקוחותינו – האם נרצה אוירה יותר טרנדית ועכשווית, אוירת בוטיק או אוירה יותר משפחתית?

בואו נספר סיפור

בעל חנות מקבל זמן מאוד מוגבל לספר ללקוח ראשון את הסיפור שלו או כפי שכולנו ודאי יודעים – יש רק הזדמנות אחת לעשות רושם ראשון. תנו ללקוחות שלכם לדעת ולהבין מהרגע שדרכה כף רגלם בחנות מה אתם מוכרים שם – שעונים, נעליים, בגדי יוקרה, בגדי ספורט וכו'. אל תתפתו אף פעם לחסום את שדה הראייה של הלקוח באמתלות של מסתורין והקפידו על שילוט מתאים בפנים ומחוץ לחנות. אחרי שדיברנו על קונספט וגיבשנו אותו כאן המקום הראשון שלו לבוא לידי ביטוי – התאימו את חזית החנות וחלונות הראווה שלה לקונספט הנבחר ולרוח ואופי המותג והרשו ללקוחות להבין לאיזו חנות ולאיזה עולם הם עומדים להיכנס.

תאי מדידה

פעמים רבות תאי מדידה אינם חלק ממערך החשיבה והתכנון בחנויות וחבל כי זהו דבר מאוד מורגש. תאי מדידה הם חלק אינטגרלי בחנות ובעיצובה והם יהיו אלו אשר יגרמו ללקוחות שלכם להרגיש בנוח בבגד שבחרו למדוד. יש לתת משקל רב למקום ומידות תאי המדידה ותכנונם. נסו להסתכל על הדברים מנקודת מבטם של לקוחותיכם – האם אתם מרגישים בנוח בתא המדידה? האם תאי המדידה גדולים ומרווחים מספיק? יש לקחת בחשבון גם את גודל החנות ואת מספר הלקוחות הפוטנציאליים ולהתאים את מספר תאי המדידה לנתונים הללו. מצד אחד לא נרצה ליצור תור המשתרך לאורך החנות לטובת תאי המדידה שכן מעבר לבזבוז זמן הדבר יוצר ייאוש אצל הלקוח ולרוב הוא יעדיף לוותר ולא למדוד, מצד שני נרצה גם שלא להקים יותר מדי תאי מדידה לשווא ובכך בעצם לגזול מהחנות שטח נוסף למכירה. בנוסף עלינו לקחת בחשבון פרמטרים נוספים התורמים להרגשת הנוחות בתאי המדידה כגון מספר רב של ווים לתלייה, הדום, ספסל קטן או שרפרף להנחת פריטים בתוך תא המדידה וכן מראה טובה בתוך תא המדידה עצמו תגרום להרגשה נוחה בהרבה לכך אלו שלא אוהבים לצאת לחנות ולהביט במראה מול כולם.

עלו על המסלול!

חשוב מאוד ליצור מסלול או מסלולי הליכה ברורים ללקוחות ברחבי החנות. עקרון זה ניתן ואף רצוי ליישום גם בחנויות קטנות על אף שהוא מקובל יותר בגדולות שבהן וזאת בשל הצורך והרצון לתחום את החנות או את חלקיה השונים ולסייע ללקוחות לעזור להגיע מנקודה לנקודה בצורה המהירה והנוחה ביותר. יצירת המסלול נותנת את האפשרות ללקוחות לגלות חלקים חדשים בחנות ולדלג בנוחות מאחד לשני – תחימת המסלול נעשית לרוב על ידי יצירת נקודות פוקוס ברורות בין החלקים השונים על ידי פרטי תאורה, פרטי עיצוב, רהיטים או מוצרים.

תלבישו אותי!

בובות ראווה הן חלק בלתי נפרד מעיצוב החנות מאז שאנחנו יכולים לזכור ועדיין, רבים טועים במחשבה שמקומן הוא בחלון הראווה עצמו ורק שם. אחד הדברים החשובים ביותר בעיצוב החנות הוא תשומת הלב לתצוגה שבו ובובות הראווה הן הדרך הטובה ביותר בהחלט להציג את הבגדים הנמכרים בחנות. אנו ממליצים לחשוב על למקם מספר בובות ראווה נוספות באזורים אסטרטגיים כגון סמוך לשירותים, לתאי המדידה ועוד. תצוגה של הבגדים על בובות הראווה הן בחלון הראווה והן בפנים החנות – כאשר בובות הראווה מולבשות בסטייל מוקפד בעל מחשבה תחילה עוזרת ללקוחות לדמיין את עצמם בלוק הספציפי הזה או עוזרת להם לדמיין איך הם יראו עם הפריט הזה עליהם.

יהי אור

כיוון שהרבה מחוויית הקנייה שלנו מושתתת על קנייה עם העיניים ישנה חשיבה רבה בנושא התאורה כחלק מעיצוב חנות בגדים. נושא התאורה בעצמו מתחלק לרבדים שונים וניתן לדבר על סוג התאורה, מיקוד התאורה ואפילו צבע התאורה וחוזקה. אנו ממליצים להקפיד על תאורה חזקה בחזית החנות, בחלונות הראווה ובכניסתה שכן זה יוצר רושם מזמין יותר לחנות אך גם להיזהר שלא לסנוור את קהל הלקוחות (בין אם מדובר בתאורה בחזית או פנים החנות). תאורה נכונה יוצרת מסגרת ומדגישה את הפריטים אותם נבחר להדגיש ולכן יש לקחת את נושא התאורה בחנות בכובד הראש המגיע לו ולעקוב אחר ההמלצות של אנשי המקצוע. אחת ההמלצות החמות ביותר ששמענו היא לא להיכנע לקלות ולפיתוי שבהוזלת עלויות באמצעות תאורת פלורנסט שכן תאורה זו יוצרת חללים קרים ולא מזמינים – יש לנסות וליצור מגוון סוגי תאורה בחנות בהתאם לאופי החנות ולעיצובה. טיפ אחרון שאולי נראה מובן מאליו אך בהחלט ראוי לציון הוא להקפיד על ניקיון קבוע של גופי התאורה בחנות – בדרך כלל אנו נוטים להתעלם מהם, בייחוד בכל הקשור לנקיון אך אנשים לא יודעים כי גוף תאורה נקי יפלוט בערך 20% אור מאחד מלוכלך.

מאמרים נוספים לקריאה

עיצוב פנים חנויות

איך מעצבים את משרד ההיי טק המושלם?

תכנון ועיצוב משרדים